„Nie tylko materiał do kształcenia zmysłów, lecz także całe otoczenie przygotowane jest tak, by zachęcać dzieci, dokładnie tak samo jak w naturze kolorowe płatki kwiatów przyciągają owady, które mają wyssać ukryty w nich nektar.”

Otoczenie dziecka jest w pedagogice Marii Montessori rozumiane bardzo szeroko. To nie tylko budynek i sale przedszkolne, ich wyposażenie, znajdujące się w salach rośliny i zwierzęta, ale też zgromadzony w nich materiał rozwojowy. To także osoba nauczyciela oraz sposób, w jaki organizuje on pracę – stwarzając dzieciom możliwość działania przez doświadczenie.

Sale naszego przedszkola  przygotowane są w systemie Montessori i są podzielone na obszary zajęć i zadań , wyposażone są w zestawy uporządkowanych materiałów edukacyjnych, z których każdy ma swoje stałe miejsce a także sekwencje uporządkowanych według stopnia trudności ćwiczeń z użyciem tych materiałów. W tym znajduje swój wyraz zasada ładu i porządku.  

Ład i porządek wokół dziecka ułatwia koncentrację, wyrabia zaufanie do otoczenia, uczy współpracy z nim.

Pomoce dydaktyczne Montessori usamodzielniają dzieci.

Sala swobodnej zabawy  wyposażona jest w zabawki z naturalnych materiałów, które pobudzają wyobraźnię dziecka. Przedmioty takie stają się w zabawie zawsze dokładnie tym, co stworzyła fantazja dziecka.  A siły fantazji zamienią się  w późniejszych latach w zdolność do kreatywnego myślenia.

Dzieci w naszym przedszkolu obserwują również proces ręcznego wykonywania zabawek przez nauczycieli, co jest niesłychanie ważne i wpływa na pomyślny rozwój dziecka.  

„Zadaniem rodziców i nauczycieli jest organizowanie takiego otoczenia w domu, przedszkolu i szkole, aby wspierać rozwój dziecka. […] Otoczenie stanowi tu tło prawdziwego, wewnętrznego rozwoju.”